torsdag 20. juni 2013

Å mestre det sosiale og å søke ensomheten

På jobben må jeg mestre det å være sosial, blandt vennegjengen og i andre sosiale sammenhengen.I arbeidslivet fokuserer man på hvordan en person fungerer sosialt. Å fungere godt sosialt teller 50% av jobben ,og det å kunne det man skal gjøre er de restrerende 50 %.

En person som ikke fungerer godt sosialt vil  ikke lykkes særlig med det han eller hun skal gjøre og foreta seg.

                                             

En blogg er en måte å være sosial på. Noen vil kanskje lese bloggen og gi tilbakemeldinger, hvis man er heldig.

Jeg vil se på meg selv som en person som liker å være i et sosialt fellesskap.Jeg liker å omgås andre mennesker, fortelle noen vitser og diskuttere forskjellige temaer, gjerne politikk og det som ellers skjer i samfunnet.

For at jeg skal lykkes med å være sosial bør jeg være sosial med noen som er litt likesinnede, noen som er litt lik meg selv.En person som er svært ulik meg selv vil jeg kanskje klare å kommunisere litt med, men kommunikasjonen vil ha en del begrensninger hvis vi har for få felles interesser eller er for ulike på andre måter.

Det er gjennom sosialt samspill med andre mennesker at personligheten utvikles(Bøe og Schifloe, 2007).

Men jeg er også en person som trives i mitt eget selskap og kan være for meg selv noen ganger. Susann Cain (2013) mener det bør bli litt mere balanse i samfunnet mellom innadvendte og utadvendte energier og at samfunnet bør lytte mer til de innadvendte. Man trenger kanskje ikke denne "konstant gruppegalskapen" som hun sier.Hun oppforder folk til å oppsøke villmarken for å hente energien sin der.



En gylden middelveg for oss menneskene kan da bli at de som liker å sitte for deg selv bør kanskje komme seg  litt mere ut.Og for de som er glad i det sosiale livet bør kanskje av og til sitte en kveld for seg selv med en god bok.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar