tirsdag 5. juni 2018

Dunning Kruger Effekten

Å vite litt om noe er en farlig ting, sa Alexander Pope. Å ha litt kunnskap om et tema vil si at man har begynt å fått en grunnleggende innsikt om et emne.

Hvis jeg låner meg en bok om fluefiske på biblioteket og etter å ha lest den føler at jeg vet alt det er å vite om fluefiske, så har jeg mest sannsynlig lite kunnskap på området. Jeg kan innbille meg at jeg har mye kunnskap, men det stemmer ikke.

Hvis jeg derimot kjøper meg en fluefiskestang og begynner å fiske og fisker en hel sommer, så begynner jeg å få litt mer kunnskap. Jo mer det er å lære om fluefiske, jo mer vil jeg ta til meg. 

Men etter hvert som jeg får mer og mer kunnskap på området om fluefiske, så kan jeg begynne å tvile på om jeg vet så mye egentlig om det. Naboen som står og fisker ved siden av meg i elva drar opp laks etter laks, mens jeg ikke får så mye som et napp.

Plutselig står jeg og tenker at jeg kan ingen ting om fluefiske. Så jeg pakker sakene min og drar frustrert hjem. Det blir ikke noe mer fiske hverken med flue eller noe annet den sommeren.

Men så en sen høst kveld ser jeg et program på tv om fluefisking. Selv om jeg har sommerens fisketur i minne, så blir jeg sittende og se på programmet. Der får jeg nye tips om hvordan å få fisk.

Jeg skjønner nå at jeg ikke ennå vet så mye om flue-fisking og blir ydmyk overfor at jeg må lære mer. Jeg begynner å sette meg inn i emnet og drar på foredrag om flue-fisking og treffer andre som er interessert i det samme.

Etter hvert så vil jeg begynne å få en gryende kunnskap om temaet, samtidig som at jeg er ydmyk for at jeg ikke kan alt.

Neste gang jeg er og fisker, vet jeg hva slags flue jeg skal bruke, og jeg får tre fine lakser.


Bilderesultat for dunning kruger effect


Denne beretningen beskriver gangen i det som kalles for Dunning Kruger Effekten. Man starter med å vite lite om et tema, man får høy selvtillit på området og tror man vet alt om et tema, før man innser at man ikke kan så mye og kanskje ikke noe i det hele tatt. Så snur det seg om man blir litt tryggere på temaet.

Dette kan overføres på mange felt av livets områder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar