torsdag 31. mai 2018

Følelser knuser intellektet

Hvis jeg har en sterk følelse som kan gå på at noen har gjort meg noe vondt, så vil den følelse dominere så sterkt, at det kognitive og det intellektuelle systemet ikke får slippet til. 

Følelser har mye makt. Derfor er det viktig å sette av tid til å jobbe med følelser. Mye viktigere enn vi tror. Hva føler jeg når f.eks når hun jeg var sammen med ikke lenger er så interessert? Hva føler jeg nå når jeg er permittert ifra jobben?

Følelser er sterke og trenger plass for å få uttrykke seg , eller blir de undertrykte og fører til ubehag hos den som har dem.

Jeg kan føle det hvis en god venninne overser meg, jeg kan tenke at jaja, det er ikke så farlig. Men følelsene vil ikke høre på fornuften.

I familier der følelser ikke blir ilagt så mye verdi, så vil dette slå ut på symptomer hos f.eks et av barna. En sønn kan ha på seg svarte klær og gå med nagler på flere steder på kroppen og hate samfunnet. Den egentlige årsaken kan være at foreldrene ikke bryr seg om guttens følelsesmessige tilstand.

Å sette ord på vanskelige følelser gjør godt. Da taper det noe av den lammende effekten de har på oss.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar