lørdag 3. august 2013

USA ,Kontrastenes land




USA har alltid interessert meg som land. Delvis fordi jeg som sikkert mange andre på min alder har fått mye inntrykk ifra dette landet.

Ikke minst gjennom musikken. Jeg var svært og er nok til en viss grad ennå en fan av hard-rock. Mye av bandene ifra USA på 80-tallet var kule og tøffe, kledte seg som ekte hard-rockere i skinn og diverse kreasjoner.

Idag er jeg voksen og hører ikke riktig så mye på denne musikken lengre.Det er andre ting med USA som jeg legger merke til.

USA har gjennom tiden fungert som et slags verdens-politi og har vært en forkjemper for å få demokrati i land som har vært diktatorstyrt.

Irak-krigen var den siste store krigen som ble utkjempet. Så var det Afghanistan. Det er nok nødvendig å gripe inn i land der menneskerettighetene står i fare for å ikke bli etterfulgt.



En annen ting som jeg merker om dette landet med de 52 statene, er lov og rettsystemet og hvordan dette fungerer. En historie jeg hørte av en foreleser en gang var at på Manhatten i New York skjedde det en gang en bussulykke, det har sikkert skjedd flere ulykker der. Det som skjedde var at utenforstående plutselig strømmet til bussen og lot som de var skadet slik at de kunne saksøke buss-selskapet. Det er slike ting vi snakker om når vi sier at vi har Amerikanske tilstander i blandt annet rettsvesenet her i Norge.

Men så til noe mere dystert, dødsstraffen. I det gamle testamenet i bibelen har man et uttrykk: Et øye for et øye, en tann for en tann.

Her vil jeg si at vi ikke har så mye å hente ifra USA her i Norge, aldeles ikke. USA er på lik linje med Iran på dette området.Iran er kanskje 6-700 år eller mere forsinket i utvikling i forholdt til her i Norden.

Amerikanere har også en stor forkjærlighet for kjæledyrene sine. En hund kan bli påspandet både manikyre og pedikyre ja til og med sender man hunden til en hundepsykolog.

Så mannen eller kvinnen som er dødsdømt skal ikke få en mulighet til psykisk rehabilitering kanskje fra en fryktelig oppvekst. Men hunden skal få gå til psykolog.


And this be our motto: "In God is our trust."
And the star-spangled banner in triumph shall wave
O'er the land of the free and the home of the brave!







                                           

                                 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar