lørdag 27. oktober 2012

Hvorfor forspille sin eneste sjangse?

Vi har i den siste tiden hørt mye om dopingavsløringer innenfor sykkelmiljøet av en kjent verdensmester og også av en norsk syklist.


Den ene mister alle sine gullmedaljer for en nevnt tidsrom.



Er det uvanlige og ulovlige gått over til å bli det som er vanlig innenfor denne idretten?Er normene blitt slik at det er blitt vanligere å dope seg enn å la være?


Selv er jeg ikke noe konkurransemenneske, jeg har liksom aldri hatt dette instinktet. Men om jeg ser for meg at jeg har hatt dette i meg, at jeg har hatt et sterkt ønske om å konkurrere med de som driver med det samme som meg, så hadde jeg vel gjordt alt for å komme i så god form som mulig.


Vi mennesker er svært god til å kopiere andre, det er faktisk en del av sosial læring at vi tar etter folk som vi ser som behersker noe, for så å kopiere denne adferden og så gjøre det samme selv.


Det er faktisk sånn innenfor sosial læringsteori, at vi mennesker imiterer andre både for å lære oss sosiale ferdigheter og andre ting vi ønsker å kunne. Det er en slags visshet at når vi ser en annen person utføre en handling og beherske den, så kan vi ved å betrakte hvordan denne personen utfører sine handlinger langt på  veg klare å gjøre det samme.


Innenfor de fleste idrettsmiljøer , også innenfor sykkelsporten, så driver utøverne litt og kopierer andre utøvere hvis de har gjort en bra prestasjon.



Dessverre for noen så blir adferd som ikke gir særlig god gevinst, om den blir oppdaget, også kopiert. Blir det vanlig innenfor et miljø og bruke dopingpreparater, ja så vil flere gjøre det. Det er vel mange som tenker at "jeg blir nok ikke oppdaget" og "de andre gjør det jo også".


Men det kan da ikke være noe stas å se tilbake på en idrettskarriere å tenke på at man ikke riktig helt fulgte spillereglene.


Om barnebarnet kommer noen år etter man la opp karrieren og spør bestefar eller bestemor om deres idrettskarriere og hvor gode de var, så vil man jo kanskje ha det best med seg selv hvis man sier: " Ja, jeg gjorde det bra da jeg drev og konkurrerte i mine yngre år og jeg fikk da til noen gode resultater. Det var mange som drev med doping på den tiden , men slikt noe gjorde ikke jeg".

 
 
<script type="text/javascript" src="http://bloggtoppen.no/f.js?id=475"></script>

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar